Monday, October 19, 2009

AKU BUKAN MALAIKAT



Minggu lepas saya menonton sebuah cerita telivisyen bertajuk “aku bukan malaikat” mengisahkan seorang pemuda yang terperangkap dalam satu kes pembunuhan melarikan diri dari polis dan menyamar sebagai ustaz dan mengadakan kelas agama untuk penduduk kampung. Dia kemudiannya mendapat manfaat daripada ilmu-ilmu yang diperolehi dan diajar kepada masyarakat desa dan akhirnya menyerahkan diri dengan rela kepada pihak berkuasa sehingga selesainya kes pembunuhan tersebut dan dia akhirnya dibebaskan.

Demikianlah makhluk yang dinamakan manusia. Tidak pernah lekang dari melakukan kesilapan samaada kita sedar atau sebaliknya. Kadang-kadang kita lupa bahawa kita semua mempunyai kelemahan tersebut. Apa yang penting kita sentiasa bermuhasabah tentang diri kita dan sentiasa memperbaiki hidup demi meneruskan musafir yang berwarna-warna ini. Kita juga perlu sedar bahawa setiap kejadian yang berlaku itu pasti ada hikmah di sebaliknya. Hanya mereka yang merenung dan mengambil ikhtibar akan memperolehi manfaat darinya.

Begitulah juga besar dan agong jiwa mereka yang penuh dengan sifat pengampun dan berkasih sayang. Mereka yang sentiasa memberi kemaafan dan kasih sayang untuk dikongsi bersama umat yang lain. Kerana mereka sedar bahawa mereka juga manusia dan mereka juga tidak lekang dari melakukan kesilapan. Walau bagaimana pun tidak terlewat untuk diucapkan “Selamat Hari Raya Aidil Fitri, Maaf Zahir & Batin.”

No comments: