Thursday, August 13, 2009

BERKATA BENAR WALAUPUN IANYA PAHIT













Ketika memandu ke pejabat teringat saya pepatah Arab yang menyatakan “berkata benar walaupun ianya pahit”. Ungkapan yang ringkas tetapi penuh dengan makna yang tersurat dan tersirat. Betapa beratnya bagi manusia untuk kepada berpegang kepada prinsip ini pada setiap masa.

Manusia sanggup berkata apa sahaja demi untuk mempertahankan sesuatu. Adakalanya terpaksa berbuat demikian demi menjaga hati seseorang rakan atau takut kehilangan kedudukan atau kemewahan atau apa-apa kepentingan atau apa-apa sebab lain. Pepatah ini juga disambut dengan perkataan “walaupun ianya pahit”. Pahit selalu dikaitkan dengan sesuatu yang tidak disukai oleh masyarakat keseluruhannya sehingga ada yang menyatakan “madu itu manis bagi lelaki tetapi pahit bagi perempuan”. Pahit selalu dikaitkan oleh masyarakat dengan perkara-perkara yang tidak disukai seperti pengalaman pahit. Tetapi pahit juga kerap kali dikaitkan dengan ubat dan penawar ketika kita menderita kesakitan.

Perkataan yang bertentangan dengan pahit pula adalah manis. Manis kebiasaannya dikaitkan dengan sesuatu yang indah dan suka didengar. Oleh yang demikian wujudnya ungkapan seperti janji dan kenangan manis. Malangnya, disebalik kemanisan yang tidak terkawal terdapat banyak kemudaratan kepada masyarakat. Terlalu banyak gula boleh menyebabkan penyakit kencing manis. Terlalu asyik dibuai mimpi manis menyebabkan kita lupa dengan perjuangan asal kita dimuka bumi.

Walau apapun alasan kita, moga kita semua dapat bermuhasabah dalam menghadapi Ramadhan Al Mubarak yang bakal menguji keimanan kita. Selamat Menyambut Ramadhan AlMubarak 1430H.

No comments: