Sunday, May 17, 2009

MUSAFIR DI BUMI GERSANG



Semalam saya singgah di Gerbang Malam, Ipoh, tempat di mana penjaja kecil jalanan menjual barang-barang kegunaan harian seperti aksesori telefon bimbit, pakaian, minyak wangi, barang mainan dan berbagai barang-barang yang mampu dibeli oleh kebanyakan penduduk setempat. Saya juga sempat memerhati pelbagai gelagat manusia di sepanjang jalan tersebut. Ada yang datang hanya memenuhi aktiviti malam minggu, ada yang sudah memasang niat mencari barangan tertentu, ada yang tidak mempunyai apa-apa tujuan atau mungkin atas alasan-alasan lagi.

Terfikir sejenak saya bahawa kita semua berada dalam suatu perjalanan hidup sama seperti kehadiran pengunjung-pengunjung di Gerbang Malam. Adakah kita sekadar menghabiskan masa dengan sesuatu yang sia-sia atau atau masih lagi tercari-cari matlamat hidup atau kita sudah berada di landasan yang sepatutnya.

Ada yang masih leka dengan kehebatan dan kebesaran dunia, ada yang masih bongkak dengan pengaruh dan ilmu di dada, ada yang gila mengejar pangkat dan harta malahan ada yang sanggup menggadaikan segalanya demi mencapai maksud yang sia-sia. Bagi mereka, moga Allah memberi petunjuk dan hidayatNya agar mereka tidak terus sesat dalam musafir mereka.

Ada yang masih tercari-cari arah cahaya. Golongan ini merasakan hidup serba tidak kena dan mereka sanggup habiskan hidup dengan mencuba segala pilihan yang ada. Kadangkala, mereka menjadi fanatik dan ikut-ikutan apabila berjumpa sesuatu yang mereka rasakan sesuai dengan hidup mereka walaupun ianya sesuatu yang fatamorgana. Mereka mudah dipengaruhi dengan rasa benci dan menafikan segala kebaikan yang ada. Mereka mungkin buta dengan tujuan asal hidup mereka. Moga Allah membuka mata mereka dan kembali berjuang atas matlamat yang sebenar.

Beruntunglah bagi mereka sedar dan faham akan matlamat hidup. Mereka bukan dari golongan yang ikut-ikutan, mereka juga bukan dari golongan yang mementingkan diri sendiri, malahan mereka sedar akan erti hidup dan kehidupan. Mereka ikhlas dalam perjuangan, mereka sentiasa bersyukur dengan segala keputusan dan mereka berserah dengan takdir dan ketentuan. Mereka akan terus diuji dari hari ke hari agar mereka menjadi semakin kuat dan berani. Demikianlah pejuang sebenar, mereka tidak meletakkan kepentingan peribadi dalam senarai keutamaan diri. Teruskanlah berjuang kerana Allah akan sentiasa bersama-sama orang yang sabar.

Saya meninggalkan Gerbang Malam dengan tafsiran yang tersirat disebalik suatu perjalanan setelah mendapat sebuat beg sandang yang telah lama dicari untuk kegunaan harian. Selamat tinggal Gerbang Malam…… selamat datang dunia……

No comments: