Sunday, May 24, 2009

PAK KADUK MENANGIS LAGI



Adakala saya merenung nasib anak-anak bangsa saya di tanah air yang tercinta. Adakah mereka benar-benar terbela atau semakin hari semakin jauh dilupakan bersama peredaran masa. Adakah mereka benar-benar bersedia atau hanya dikaburi dengan sifat kebencian atau keegoan semata-mata. Adakah hak-hak mereka dipertahankan atau semakin hari berkurangan dihakis arus politik semasa. Adakah nikmat-nikmat yang telah dikecapi adalah keistimewaan atau hanya gimik politik semata-mata.

Teringat saya kisah sebelum merdeka apabila pemimpin-pemimpin kita pergi ke London bersama-sama wakil-wakil Raja yang salah seorang Dato’ Panglima Bukit Gantang Wahab sendiri bagi membantah penubuhan Malayan Union di Tanah Melayu. Akhirnya satu persetujuan telah dibuat bahawa bangsa lain diberi tahap kewarganegaraan yang sama di Tanah Melayu namun orang-orang Melayu diberi sedikit keistimewaan dan raja-raja Melayu diberikan kuasa dibawah Perlembagaan.

Anak-anak Melayu diberi peluang pendidikan yang lebih luas bagi menyambung pelajaran hingga ke menara gading, biasiswa dan pinjaman pendidikan disediakan bagi mengurangkan beban keluarga, peluang-peluang pekerjaan dalam sektor awam dipermudahkan agar mereka dapat menyumbang dalam memajukan dasar-dasar negara, peluang-peluang dan bantuan-bantuan perniagaan diberikan agar mereka dapat bersaing dengan bangsa-bangsa lain, berbagai kemudahan lain diberi kepada mereka agar mereka terus berusaha bagi mencapai kejayaan kerana hak yang ada bukanlah sesuatu yang kekal selama-lamanya jika tidak dipertahankan sesama kita.

Namun ada di antara kita yang merasakan bahawa ianya sesuatu yang tidak berguna, ada yang menyatakan bahawa dasar itu hanya sia-sia padahal satu ketika dahulu merekalah yang telah mengambil manfaat daripadanya. Ada yang mengatakan bahawa kita telah bersedia padahal mereka masih terkial-kial mencari rentak untuk berniaga. Ada juga yang menyatakan bahawa kita semua harus memperjuangkan kesamarataan sesama kita.

Saya percaya bahawa kebajikan setiap rakyat perlu dijaga. Peluang-peluang perlu diagih-agihkan sesama kita. Kemiskinan perlu dibasmi tanpa mengira warna kulit dan paras rupa. Namun kita juga perlu adil kepada anak bangsa kita. Mereka yang belum mampu bangun menghadapi gelombang ekonomi dan sosial negara dan dunia. Saya juga percaya bahawa kita semua terlibat dalam suatu perlumbaan di Malaysia. Masyarakat Melayu berusaha bagi mendapatkan ruang ekonomi yang dikuasai oleh golongan bukan Melayu. Manakala golongan bukan Melayu sedang cuba mendapatkan hak-hak dan keistimewaan yang dinikmati oleh orang-orang Melayu dan Bumiputera. Malangnya kita bukan sahaja terlepas dari mendapatkan kek ekonomi malahan kita juga sedang kehilangan hak-hak yang kita tatang selama ini.

Adakah ini harga yang perlu kita bayar bagi mendapatkan sesuatu kuasa. Adakah kita semakin kuat atau sudah menjadi rakyat kelas ketiga di tempat tanah tumpah darah nenek moyang kita. Adakah agama semakin dipertahankan atau hanya retorik politik bagi memancing undi semata-mata. Hanya kita yang mampu menilai dengan hati yang bersih dan akal yang waras. Jangan sampai Pak Kaduk menangis lagi akibat menang sorak kampung tergadai.

No comments: