Thursday, January 8, 2009

LEBAI MALANG MODEN


Hujung bulan lepas saya bersama keluarga mendapat dua jemputan walimatulurus. Jemputan pertama di rumah Cikgu Mat yang meraikan puteri sulung beliau melangkah ke jinjang pelamin di kawasan perumahan saya dan jemputan kedua meraikan Kak Pah kawan baik saya dan isteri menjadi raja sehari di Batu Gajah. Pada mulanya kami berhasrat untuk pergi ke majlis Kak Pah dahulu kemudian ke rumah Cikgu Mat yang berdekatan dengan rumah kami. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk pergi kenduri yang dekat kemudian barulah ke kenduri yang jauh. Takut-takut jadi seperti Lebai Malang, gurauan saya dengan keluarga. Kita tidak boleh menjangka kalau-kalau ada masalah di pertengahan jalan yang akan mengakibatkan kami terlepas di kedua-dua majlis tersebut.

Dalam hidup kita perlu lebih berhati-hati dalam membuat sesuatu keputusan. Keadaan hidup pada masa kini telah menjadi semakin komplek dan terdapat berbagai dugaan jika dibandingkan dengan Lebai Malang dahulu. Jangan sampai kita pula digelar sebagai Lebai Malang Moden. Kita bukan sahaja perlu memilih pasangan, kerja dan kawan-kawan malahan dalam hidup kita tidak boleh lari dari membuat pilihan. Bezanya ada yang memberikan kita kesan yang sedikit dan ada yang memberi impak yang besar sehingga ke anak cucu kita. Kita perlu sentiasa berfikiran rasional dan terbuka dalam membuat sebarang pilihan bagi menjamin kita tidak tertipu dan dipermain-mainkan oleh golongan yang berkepentingan. Kita juga perlu belajar menghormati dan menerima pilihan orang lain jika pilihan yang dibuat oleh mereka berlainan dengan pilihan kita. Kerana kita semua manusia dan pastinya kita mempunyai perbezaan pendapat dalam menilai sesuatu benda. Cuma jangan sampai kita diperlekehkan dengan kata-kata “menang sorak kampong tergadai”.

Walau apapun kita hanya manusia biasa, mampu merancang dalam membuat apa-apa tindakan namun Allah sahaja yang berkuasa penuh dalam menentukannya. Apa yang kita mampu hanyalah berusaha bersungguh-sungguh dan berdoa agar Allah (s.w.t) sentiasa merahmati dan melindungi kita.

No comments: