Monday, January 19, 2009

MIMPI-MIMPI INDAH…



Sebagai manusia kita semua bermimpi malahan manusia tanpa mimpi bagaikan mayat hidup yang bergerak tanpa tujuan. Kita bermimpi untuk berjaya dalam hidup, kita bermimpi untuk hidup dalam keadaan mewah dan senang lenang dan berbagai mimpi-mimpi indah lain. Bak kata seorang kawan, “hidup kena banyak bermimpi.” Maklumlah, mimpi itu percuma dan tiada siapa yang boleh mempersoalkannya selagi ia tidak membebankan dan menyusahkan orang lain.

Namun mimpi akan kekal sekadar mimpi sekiranya kita tidak berusaha mengejarnya. Adakala kita rasa ianya terlalu tinggi untuk digapai, terasa berat untuk digalas atau terlalu jauh untuk dikejar. Kita juga selalu dibayangi dengan sikap-sikap seperti tidak yakin pada kemampuan diri, rendah diri, takut menghadapi kegagalan dan malas. Akhirnya kita hanya membiarkan mimpi-mimpi indah itu berlalu di depan mata tanpa mengambil peluang atau inisiatif untuk merealisasikannya.

Sekali-sekala kita perlu lihat orang-orang yang berjaya di sekeliling kita dan kita perlu membuka mata kita seluas-luasnya. Kita juga perlu sentiasa belajar dan mengambil ikhtibar di atas kejayaan mereka. Majoriti mereka adalah sama seperti kita malahan ada di antara mereka yang kurang upaya tetapi mampu mencapai kecemerlangan dalam hidup mereka.

Malangnya berbagai teori tentang kejayaan mereka yang negatif telah disogok kepada kita. Ada yang berkata mereka hanya bergantung kepada bantuan dan subsidi semata-mata. Ada yang berkata mereka mempunyai hubungan dengan orang-orang yang berkuasa dan ternama. Malahan ada yang tanpa segan silu menuduh mereka dengan kata-kata kesat dan nista kerana cemburukan kejayaan mereka. Sekali lagi kita berjaya memberi alasan untuk menipu diri dan kekal di takuk yang lama.

Kadang-kadang kita gagal melihat usaha keras yang mereka curahkan untuk mengejar mimpi-mimpi mereka. Kadang-kadang kita lupa merenung bagaimana mereka berkorban harta, masa dan tenaga untuk mencapai mimpi-mimpi mereka. Kadang-kadang kita membutakan mata dari melihat sifat jujur, amanah dan tanggung jawab mereka sehingga mereka sentiasa dihormati oleh masyarakat dan dicurahkan rahmat di atas usaha-usaha mereka. Kita perlu sentiasa belajar dan mencontohi jejak-jejak mereka agar kita juga berjaya mengejar mimpi-mimpi kita. Apa yang penting kita semua perlu terus bermimpi, berkerja, berusaha, berdoa dan bertawakal bagi mencapainya. Pujangga Arab ada berkata “barang siapa yang berusaha pasti akan berjaya”. Wallahuaklam…..

No comments: