Friday, January 2, 2009

ISRAEL OH ISRAEL



Israel menganas lagi, Gaza bertukar menjadi medan perang sekali gus padang jarak padang tekukur dalam sekelip mata. Peluru-peluru berpandu menghujani Gaza lebih lebat dari hujan yang jarang-jarang turun di situ. Anak-anak kecil menjadi yatim piatu dan hilang anggota badan hanyalah cerita biasa yang kita dengar di dada-dada akhbar, media elektronik dan kedai-kedai kopi. Umat Islam serata dunia bangun mengecam tindakan Israel yang kejam dan tidak berhati perut bagi menghapuskan Palestin dari muka bumi. Berbagai demonstrasi jalanan telah dianjurkan oleh berbagai pihak di seluruh dunia dan adakalanya telah menyebabkan berlaku rusuhan dan kerosakan harta benda. Namun Israel dan sekutu-sekutunya terus bangga membedil Gaza bagaikan pertunjukan mercun dan bunga api sempena menyambut tahun baru.

Namun sejauh manakah kita menginsafi keadaan yang dihadapi penduduk Palestin. Adakah peristiwa di sana tidak sedikit pun meninggalkan pengajaran kepada kita semua. Lazimnya majoriti masyarakat dunia akan lupa terhadap apa yang berlaku di sana apabila Israel berhenti rehat seketika membedil bumi Palestin. Umat Islam lebih dikenali dengan umat yang jauh ketinggalan dari segi ekonomi dan tunggang langgang dari segi politik. Ada yang sanggup bermati-matian sesama sendiri hanya untuk berkuasa dan ada yang sanggup bermuka-muka bagi mencapai apa yang diidami. Tak perlu diperjelaskan lagi bagaimana rendahnya maruah dan harga diri.

Bagaimana kita ingin membantu saudara seagama kita jika kita sendiri gagal membantu diri sendiri. Kita hanya mampu melihat penderitaan mereka tetapi gagal untuk menghulurkan tangan bagi membantu saudara-saudara kita. Orang tua berkata kita sering nampak kuman di seberang tetapi tidak nampak gajah di depan mata. Tidakkah kita malu kepada diri kita sendiri. Umat Islam perlu bersama-sama menilai diri masing-masing. Kita perlu tahu apa yang menjadi matlamat hidup dan apa yang baik untuk ummah seluruhnya. Namun kita perlu ingat bahawa matlamat tidak menghalalkan cara. Bukankah Allah telah berfirman dalam Surah Ar Rad yang berbunyi, “bagi tiap-tiap seorang ada malaikat yang penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah, sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada suatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada siapa pun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya dan tidak ada sesiapa pun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya”(11). Tak terfikirkan kita bahawa apa yang berlaku di Palastin adalah sebahagian amaran Allah (s.w.t) kepada kita semua. Sekiranya kita masih lagi alpa dan tidak menyelesaikan perbezaan antara kita, kita hanya mampu menjadi penonton bagi pertunjukan mercun dan bunga api yang sama di Palestine dan tempat-tempat lain atau tidak mustahil di halaman kita sendiri….

No comments: