Wednesday, December 31, 2008

MELAYU BERNIAGA…


Kita sering mendengar berita tentang berbagai insentif yang telah disediakan oleh kerajaan dalam membangunkan usahawan-usahawan Melayu. Orang-orang Melayu telah diberikan berbagai bantuan dan sokongan bagi mengembangkan perniagaan mereka. Akhir-akhir ini kerajaan telah memberikan galakan terhadap kakitangan kerajaan sendiri untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan secara sambilan. Kesemua usaha yang dijalankan ini dapat diterjemahkan sebagai usaha untuk menambahkan bilangan usahawan Melayu dalam penglibatan arus ekonomi negara.

Saya amat berbangga dengan pencapaian sebahagian rakan-rakan yang berjaya dalam perniagaan mereka masing-masing walaupun mereka masih berkhidmat dalam sektor swasta maupun awam. Mereka bukan sahaja berani malahan sanggup mengorbankan masa, wang ringgit dan tenaga bagi menzahirkan cita-cita mereka. Saya sendiri tidak mampu untuk membahagikan dan mengorbankan masa tersebut sekiranya berada di tempat mereka. Mereka telah berjaya dalam berbagai bidang samada dalam bidang peruncitan, perkhidmatan, pengilangan, pertanian dan lain-lain. Orang-orang Melayu semakin berani bangun dan menyahut cabaran walaupun mereka telah lama selesa di atas kerusi empuk di pejabat masing-masing. Perniagaan yang mereka ceburi bukan untuk memenuhi keperluan ekonomi harian mereka tetapi sebagai jihad mereka bagi meningkatkan ekonomi agama, bangsa dan negara.

Sejarah telah menunjukkan bagaimana orang Melayu telah diketepikan oleh British dari sudut keusahawanan apabila mereka mula menduduki Tanah Melayu. Orang-orang Melayu telah diletakkan di kampung-kampung sebagai petani atau nelayan. Bagi mereka yang mempunyai kelebihan ilmu pengetahuan telah diserapkan oleh British sebagai kakitangan awam dalam kerajaan ketika itu. Keselesaan dan jaminan pekerjaan terhadap orang Melayu telah menyebabkan mereka takut untuk menceburi sesuatu yang baru dalam hidup mereka. Bidang perniagaan dan keusahawanan dianggap sebagai sesuatu yang berisiko tinggi dan tiada jaminan hidup. Berbeza dengan masyarakat Cina, mereka mampu melihat berbagai potensi besar dalam bidang ini dan telah diberi peluang seluasnya oleh British bagi melibatkan diri dalam sektor perniagaan ketika itu. Pengalaman hidup yang mereka tempuhi ketika berada di Tanah Besar dan modal yang mereka bawa telah memudahkan mereka melibatkan diri dalam perniagaan. Mereka juga berani mengambil risiko bagi menjamin kehidupan yang lebih sempuna di masa depan.

Walauapapun kita perlu berusaha dan bekerja keras bagi membina ekonomi ummah. Kita juga perlu sentiasa bermuhasabah dan memperbaiki mutu perkhidmatan atau produk kita. Sikap sambil lewa atau rendah diri perlu dikikis dari diri kita. Kita perlu sentiasa belajar selok belok perniagaan yang kita ceburi bagi menjamin kita tidak ketinggalan jauh ke belakang. Apa yang paling penting adalah kita perlu bersikap amanah dan jujur dalam menghadapi masyarakat sekeliling. Sememangnya orang Melayu masih jauh ketinggalan dalam bidang keusahawanan tapi kita perlu merenung kata-kata Bapa Hamka, “nak hidup ini susah, susah itu usaha, tapi anak-anak pasti akan mencapai kejayaan”. Selamat Tahun Baru dan Selamat Maju Jaya.

No comments: