Saturday, December 6, 2008

HAJI MENUJU ALLAH 7

Masjidil Nabawi Madinah AlMunawwarah

Kami semua tiba di Kota Madinah AlMunawarah ketika jemaah-jemaah lain pulang dari Masjid Nabawi selepas mengerjakan Solat Zuhor. Kami di tempatkan di Hotel Alharam yang terletak kira-kira 100m dari Masjidil Nabawi. Cuaca Kota Madinah ketika itu agak sejuk sehinggakan sebahagian besar jemaah sentiasa memakai baju sejuk ketika berada di sana. Jemaah haji dari Malaysia seterusnya dinasihatkan supaya tidak mandi terlalu kerap bagi mengelakkan demam dan batuk.

Keadaan di Madinah adalah lebih teratur dan bersih jika dibandingkan dengan Kota Mekah. Penduduk-penduduk dan jemaah-jemaah haji lebih berdisiplin dan sentiasa menjaga adab-adab berziarah ketika berada di Kota Madinah jika dibandingkan dengan Kota Mekah. Jarang kedengaran orang meninggi suara atau pertengkaran di Kota Madinah terutama di dalam kawasan Masjid Nabi. Para penduduk dan para jemaah menganggap Rasullulah sentiasa bersama-sama mereka di Kota Madinah dan mereka sentiasa menjaga adab mereka dengan Rasullulah (s.a.w). Selari dengan firman Allah (s.w.t) dalam Surah AlHujrat ayat 2-3 yang bermaksud, “Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengangkat suara kamu melebihi suara Nabi dan janganlah kamu manyaringkan suara (dengan lantang) semasa bercakap dengannya sebagaimana sebahagian kamu menyaringkan suaranya semasa bercakap dengan setengahnya yang lain. (Larangan yang demikian) supaya amal-amal kamu tidak hapus pahalanya, sedangkan kamu tidak menyedarinya. (2) Sesungguhnya orang-orang yang merendahkan suaranya semasa mereka berada di sisi Rasullulah (s.a.w), merekalah orang-orang yang dibersihkan Alllah (s.w.t) hati mereka untuk bertakwa; mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar. (3)

Sebelum masuk waktu Asar, saya, isteri dan kawan-kawan bergerak ke Masjid Nabi. Selesai sahaja menunaikan solat Asar saya terus bergerak ke bahagian hadapan masjid untuk melakukan ziarah ke makam Rasullulah (s.a.w). Teringat saya kepada satu hadis dari Ibnu Umar, diceritakan Rasullulah (s.a.w) telah bersabda: “Barangsiapa yang melakukan haji dan tidak datang menziarahiku, sesungguhnya ia telah berlaku tidak adil dan menyiksa aku”.

Sebelum sampai kawasan makam Rasullulah (s.a.w) saya melalui berhampiran dengan kawasan Raudhah atau taman dari taman syurga. Rasullulah (s.a.w) bersabda, “antara kuburku dan mimbarku, terbentang taman dari taman syurga.” Kawasan Raudhah agak sesak ketika itu kerana ramai jemaah yang membaca AlQuran dan beriktikaf di dalamnya.

Sampai sahaja di laluan berhampiran Babus Salam keadaan agak sesak kerana ramai jemaah berhimpit-himpit untuk bergerak perlahan-lahan menuju makam Rasullulah (s.a.w) bagi mengucapkan salam dan menziarahi baginda. Terdapat dua makam lain berhampiran dengan makam baginda iaitu makam sahabat baginda Abu Bakar AsSidek (r.a) dan Umar AlKhatab (r.a). Rasullulah (s.a.w) telah dikebumikan di dalam rumah baginda yang ketika itu berhampiran dengan Masjid Nabi. Apabila Abu Bakar (r.a) meninggal dunia, isteri Rasullulah (s.a.w), Ummul Mukminin Saidatina Aishah binti Abu Bakar telah mengarahkan ayahnya dikebumikan di sebelah Rasullulah (s.a.w). Umar (r.a) Khalifah Islam kedua kemudiannya telah menyatakan hasrat beliau kepada Aishah (r.a) untuk disemadikan berdekatan Rasullulah (s.a.w) dan Abu Bakar apabila beliau meninggal dunia. Aishah pada mulanya berhasrat untuk bersemadi bersama suami dan ayahnya telah mempersetujui permintaan sahabat Rasullulah (s.a.w) itu. Apabila Umar (r.a) nazak akibat ditikam ketika mengimamkan solat di Masjid Nabi, beliau sekali lagi mengarahkan anaknya berlari berjumpa Aishah (r.a) memohon kebenaran untuk dikebumikan berhampiran Rasullulah (s.a.w) dan Abu Bakar (r.a) kerana permintaan sebelumnya dibuat ketika beliau menjawat jawatan Khalifah AlMukminin. Aishah (r.a) dengan rela hati telah membenarkan Umar (r.a) dikebumikan bersama-sama suami dan ayahnya yang tercinta disebabkan Umar (r.a) merupakan sahabat karib kepada mereka berdua.

Apabila menghampiri kawasan makam, hati saya tiba-tiba terasa hiba mengenangkan Junjungan Besar Rasullulah (s.a.w). Baginda tidak pernah lupa kepada umatnya walaupun berada pada saat-saat kewafatan baginda. Teringat saya kisah saat-saat Izrail mencabut nyawa baginda, baginda berteriak menahan kesakitan. Baginda menjerit kepada Jibrail yang berada di sisi baginda; “Ya Jibrail, betapa sakitnya… Oh alangkah dahsyatnya derita sakaratul maut ini….”. Jibrail kemudiannya cepat-cepat memalingkan mukanya dari Rasullulah (s.a.w) kerana tidak sanggup melihat penderitaan yang ditanggung oleh kekasih Allah ini. Ketika kesakitan kian memuncak dan tubuh baginda kian menggigil serta urat-urat saraf saraf baginda semakin menegang Rasullulah berteriak; “Tuhanku, alangkah sakitnya wahai Tuhanku. Timpakan kesakitan maut ini kepadaku dan jangan kepada umatku.” Pada saat-saat akhir nafas baginda yang lahir dari mulut baginda ialah “umatku… umatku….”.

Sampai sahaja di hadapan makam Rasullulah (s.a.w) saya terus memberi salam keatas Rasullulah (s.a.w) dengan rasa rendah diri, rindu, hiba dan sebak. Pertemuan ini dirasakan terlalu singkat kerana saya terpaksa bergerak mengikut arus bagi memberi peluang kepada jemaah lain yang beratur untuk menyampaikan salam kepada nabi akhir zaman ini. Saya seterusnya memberikan salam ke atas Abu Bakar (r.a) dan Umar dan berdoa kehadrat Allah sebelum bergerak keluar melalui Babul Baqi’. Sebelum pulang ke hotel, saya berazam akan menziarahi insan agung ini sekerap yang mungkin ketika berada di bumi Madinah.

No comments: