Saturday, December 6, 2008

HAJI MENUJU ALLAH 9

Bukit Uhud

Ketika berada di Madinah kami telah dibawa oleh pihak Muasasah Asia Tenggara dengan bantuan pelajar-pelajar Malaysia di Madinah untuk aktiviti ziarah luar. Rombongan kami telah dibawa dengan bas-bas yang yang telah disediakan mengikut kumpulan. Pelajar-pelajar Malaysia di Universiti Islam Madinah yang terlibat bertanggung jawab memberi taklimat kepada kami mengenai tempat-tempat yang dilawati oleh kami semua.

Aktiviti bermula selepas kami semua bersarapan pagi. Kami telah dibawa melawat masjid yang pertama didirikan oleh Rasullullah (s.a.w) ketika baginda tiba di Madinah iaitu Masjidil Quba. Masjid Quba terletak lebih kurang 3.2 km dari Masjid Nabi. Semua jemaah kemudiannya berpeluang menunaikat solat tahiyatul masjid di sini. Allah berfirman dalam Surah AlTaubah ayat 108; “Janganlah engkau sembahyang di masjid itu selama-lamanya, kerana sesungguhnya masjid (Quba’ yang engkau bina wahai Muhammad), yang telah didirikan di atas dasar takwa dari mula (wujudnya), sudah sepatutnya engkau sembahyang padanya. Di masjid itu ada orang-orang lelaki yang suka mengambil berat (membersihkan) mensucikan dirinya dan Allah mengasihi orang-orang yang membersihkan diri mereka (zahir dan batin).” Rasullullah (s.a.w) juga telah bersabda; “Barangsiapa yang telah berwudhu di rumahnya, kemudian ia berkunjung ke Masjid Quba’, lalu ia mengerjakan solat, maka ia mendapat pahala seperti pahala mengerjakan umrah.”

Kami seterusnya dibawa melawat ke Masjid Qiblatain. Baitul Muqaddis merupakan kiblat umat Islam yang pertama. Ketika di Madinah, kaum Yahudi di sana mempermainkan umat Islam dengan menyatakan bahawa orang Islam menghadapkan diri mereka kearah kiblat yang sama dengan orang Yahudi. Rasullullah (s.a.w) kemudiannya berdoa supaya Allah menukarkan arah kiblat umat Islam. Ketika bersolat zohor bersama para sahabat di sini, Allah (s.w.t) telah mengarahkan Rasullullah (s.a.w) berpaling ke Kaabah sebagai kiblat baru umat Islam.

Kami seterusnya telah dibawa melawat tapak berlakunya peperangan Ahzab di antara kaum Musyrikin Mekah dan penduduk Islam Madinah. Peperangan ini dikenali sebagai peperangan Ahzab iaitu barisan bersekutu kerana tentera Musyrik terdiri dari berbagai kabilah dari Mekah dan penduduk yahudi Madinah yang mengkhianati Rasullullah (s.a.w). Jumlah tentera Musyrikin adalah lebih kurang 10,000 orang sementara tentera Islam hanya lebih kurang 3,000 orang. Salman Al Farisy telah mencadangkan kepada Rasullullah (s.a.w) agar digali parit yang besar mengelilingi kawasan tersebut bagi menghalang musuh masuk ke Madinah berdasarkan kepada taktik perperangan tentera Parsi. Maka tentera Islam mengali parit-parit tersebut. Peperangan ini juga disebut sebagai peperangan Khandak yang bermaksud parit yang dibina di sini. Tempat ini juga dikenali sebagai Masjidil Khamsah kerana terdapat lima buah masjid di sini sebelumnya iaitu Masjid Abu Bakar AsSidek, Masjid Umar AlKhatab, Masjid Ali Abi Talib, Masjid Salman AlFarisy dan Masjid AlFath. Dalam perperangan ini Allah (s.w.t) telah menurunkan bantuannya dengan menghantar ribut pasir bagi mengalahkan tentera-tentera Musyrik sehinggakan mereka mengundurkan diri ke Mekah.

Seterusnya kami semua melawat medan peperangan Uhud. Uhud bagaikan noktah hitam dalam sejarah peperangan Islam pada zaman Rasullullah (s.a.w). Ada sebahagian tentera Islam pada ketika itu mengambil mudah perintah Rasullullah kerana mengejar harta rampasan perang walaupun telah diingatkan oleh baginda supaya menjaga kedudukan masing-masing. Peperangan Uhud berlaku selepas umat Islam dapat mengalahkan golongan Musyrik Mekah dalam peperangan Badar. Pada peringkat awalnya tentera Islam berjaya menangkis serangan Musyrik, ini menyebabkan tentera Musyrik berundur dan meninggalkan harta mereka di medan peperangan. Tentera pemanah Islam yang berada di atas Bukit Pemanah telah meninggalkan kedudukan mereka bagi mengambil harta-harta rampasan perang tersebut. Tentera Musyrik kemudiannya berpatah balik dan menyerang tentera Islam sehinggakan Rasullullah (s.a.w) nyaris terkorban dalam peperangan ini. Dalam peperangan ini bapa saudara Rasullullah (s.a.w), Hamzah bin Abdul Mutalib (r.a) telah syahid bersama-sama sahabat yang lain dan telah dikebumikan di Uhud. Salah satu kisah sedih yang terdapat di sini iaitu syahidnya sahabat bernama Mus’ab bin Umair (r.a). Sebelum memeluk Islam ia merupakan seorang pemuda kaya yang segak dan tampan, manakala semasa kesyahidan beliau di Uhud kain yang menutup jenazah beliau hanya mampu menutup bahagian atas sahaja dan mendedahkan kaki beliau. Rasullulah (s.a.w) kemudian mengambil jerami-jerami di situ bagi menutupi kakinya. Bukit Uhud kelihatan kemerah-merahan sehingga ke hari ini seolah-olah diwarnai oleh darah-darah para syuhada’. Umat Islam perlu mengambil iktibar dari peristiwa Uhud agar tidak leka dengan harta benda ketika berjuang di jalan Allah.

Sebelum pulang ke hotel kami telah dibawa ke ladang kurma bagi jemaah yang berhasrat untuk membeli buah kurma dan coklat untuk dibawa pulang. Terdapat berbagai jenis kurma yang ditanam dan dijual di sini antaranya kurma Ajwa’ atau kurma Nabi. Ia merupakan kurma yang paling berkhasiat. Spesis kurma ini ditanam oleh Rasullullah (s.a.w) di Madinah apabila dicabar oleh golongan Yahudi. Walaupun harganya agak mahal ia sentiasa menjadi rebutan para jemaah untuk dibawa pulang kepada sanak saudara.

No comments: