Tuesday, December 9, 2008

HAJI MENUJU ALLAH 10

Kami semua berada di Kota Mekah selama lebih kurang 36 hari dan 8 hari di Kota Madinah sepanjang perjalanan haji ini. Banyak yang kami belajar di sini selain dari berulang alik menunaikan solat ke Masjidil Haram atau Masjidil Nabawi. Perjalanan haji bukan sahaja suatu perjalanan yang berbentuk fizikal malahan ianya juga sesuatu yang spiritual. Tidak hairanlah apabila kita pulang dari Tanah Suci akan terbitlah rasa rindu dan cinta untuk mengunjunginya sekerap yang mampu. Seorang kawan pernah berkata kepada saya, “mana tak seronok ke Mekah, makan tidur sahaja tak payah fikir bekerja”. Kadang-kadang kita lupa jika kita kita ke Tanah Haram kita perlu bangun seawal mungkin dan berulang alik ke masjid dalam keadaan bersesak-sesak. Sekiranya kita hendak berehat atau berseronok adalah lebih baik kita pergi bercuti atau melancong ke tempat-tempat perlancungan mengikut kemampuan kita. Demikianlah betapa hebatnya Tanah-Tanah Haram ini. Di dalamnya penuh kerahmatan, ketenangan, kerinduan, keampunan dan kebesaran.

Ketika di Madinah saya sempat berjumpa dengan sahabat saya, Zakaria, seorang Patani anak kelahiran Mekah. Walaubagaimana pun pertemuan kami agak singkat kerana beliau amat sibuk kerana bertugas dengan anak syarikat Tabung Haji. Sebelum pulang beliau sempat menemani saya ke pasar kurma membeli buah-buah kurma untuk dibawa pulang ke Malaysia.

Saat-saat perpisahan dengan Kota Madinah terasa semakin hampir apabila pihak Tabung Haji memberikan taklimat terakhir berkenaan penerbangan pulang rombongan haji kami. Kami kemudiannya telah diarahkan untuk menunaikah Ziarah Wada’ atau ziarah selamat tinggal di Makam Rasullulah (s.a.w) selepas solat Isya’ pada 19 Januari 2008 kerana kami dijangka akan dibawa ke Lapangan Terbang Madinah pada keesokannya sebelum waktu subuh. Ziarah Wada’ merupakan satu amalan sunat dan ia merupakan adab bagi tiap-tiap jemaah untuk mengucapkan selamat tinggal kepada Rasullullah (s.a.w) sebelum pulang ke kampung halaman masing-masing.

Saya masih ingat pada malam itu selepas solat Isya’ saya terus bergerak melakukan ziarah ke Makam Rasullullah (s.a.w) secara berseorangan sebelum pulang ke hotel untuk makan malam. Selepas sahaja makan malam, saya dan isteri berjalan-jalan mengelilingi Masjid Nabawi melihat permandangan masjid yang akan kami tinggalkan keesokan harinya. Terasa tenang dan nyaman keadaan di persekitaran Masjid Nabawi. Kami seterusnya bergerak kehadapan Masjid bagi melakukan Ziarah Wada’ berhampiran Kubah Hijau iaitu tempat bersemadinya jasad Rasulullah (s.a.w). Terasa begitu sedih dan pilu apabila saya dan isteri mula membacakan salam ke atas Rasullulah (s.a.w). “Salam sejahtera ke atas mu wahai Rasullullah (s.a.w), rahmat Allah dan berkatNya ke atasmu, salam sejahtera keatas mu wahai Nabi Allah, salam sejahtera ke atas mu wahai sesuci-suci makhluk Allah, salam sejahtera ke atas mu wahai kekasih Allah. Sesungguhnya aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Tuhan yang Maha Esa dan tiada sekutu bagiNya dan aku bersaksi bahawa engkaulah hambaNya dan Pesuruh Allah dan aku bersaksi bahawa engkaulah yang telah menyampaikan risalah dan engkau telah menunaikan amanah, engkau telah memberi nasihat kepada ummah dan engkau telah berjihad di jalan Allah. Maka Allah telah merahmatimu, rahmat yang berkekalan sehingga ke hari kiamat, Wahai Tuhan kami, kurniakanlah kepada kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat serta peliharalah kami dari siksa neraka. Ya Allah, kurniakanlah kepada baginda kemuliaaan dan martabat yang tinggi serta bangkitkanlah baginda di tempat yang terpuji yang telah Engkau janjikan padanya, sesungguhnya Engkau tidak akan memungkiri janji.

Saya terkenang seketika kisah manusia agung bernama Muhammad bin Abdullah (s.a.w) ini ketika baginda dijemput Allah (s.w.t) bertemu denganNya dalam peristiwa Isra’ dan Mikraj. Ketika bertemu Allah (s.w.t) baginda mengucapkan, “Segala kehormatan, kelimpahan, kebahagiaan dan kebahagiaan kepada Allah”. Allah (s.w.t) kemudiannya menjawab “Kesejahteraan, rahmat Allah dan berkatNya tetap kepada mu wahai Nabi”. Rasullullah (s.a.w) seterusnya menjawab “Kesejahteraan juga semoga tetap kepada kami dan ke atas hamba-hamba Allah yang soleh.” Lihatlah betapa tingginya peribadi baginda sehingga baginda tidak pernah lupa kepada umatnya walaupun diberikan penghormatan yang besar untuk mengadap Allah (s.w.t). Peristiwa bersejarah ini telah dirakamkan sebagai bacaan tahiyatul akhir tiap-tiap kali kita mendirikan solat.

Kami kemudiannya menyampaikan salam kepada kedua sahabat baginda, Abu Bakar AsSiddek (r.a) dan Umar AlKhattab (r.a). Saya kemudiannya membacakan doa kehadrat Allah dan diaminkan oleh isteri dalam keadaan sebak dan syahdu sebelum berpisah dengan Rasullullah (s.a.w). Moga-moga Allah memperkenankan doa kami dan menjemput kami ke negeriNya pada masa-masa yang terdekat ini. Dalam perjalanan pulang, kami singgah sebentar di Hotel Anwar Movenpeak untuk mengucapkan selamat jalan kepada sahabat saya, Zakaria kerana dia juga akan berangkat pulang ke Mekah pada keesokannya kerana tugas-tugas beliau di Madinah telah hampir selesai.

Kami kemudiannya berjalan pulang ke hotel kami dengan menyusuri di tepi pagar Masjidil Nabawi sambil mata kami tak jemu-jemu memandang ke arahnya. Tiba-tiba terasa titisan-titisan kecil air yang sejuk hinggap di tubuh kami. Pada mula-mula saya dan isteri terpinga-pinga mencari punca titisan-titisan tersebut kerana cuaca pada malam itu kelihatan cerah, akhirnya seorang pekerja yang bertugas mencuci kawasan persekitaran masjid memandang kami sambil tersenyum dan menunjukkan ke arah langit. Subhanallah. Kami hanya mampu bersyukur ke hadrat Allah kerana dengan rahmatNya kami dapat berada di sini dan di atas rahmatNya juga kami berharap semua amalan-amalan kami diterimaNya.

Malam itu kami semua hanya sekadar melelapkan mata buat seketika kerana kami perlu bangun seawal mungkin untuk bersiap-siap meninggalkan bumi Madinah. Ketika azan subuh berkumandang saya dan isteri sudah berada dalam bas untuk membawa kami ke Lapangan Terbang Madinah. Ramai jemaah yang hanya berdiam diri dalam bas kerana mengenangkan saat-saat perpisahan dengan kota Madinah ini. Saya sempat mencuri pandang ke arah Masjidil Nabawi sebelum bas bergerak meninggalkan bumi Madinah dengan harapan akan dijemput lagi ke sini berkali-kali.

Kami tiba di Lapangan Terbang Madinah 20 minit kemudian dan kami terus ke masjid berhampiran bagi menunaikan solat subuh di situ. Kami kemudiannya bergerak ke Lapangan Terbang bagi mendaftar masuk dan pemeriksaan imigresyen sebelum masuk ke dalam pesawat. Kami semua telah dihadiahkan dengan senaskah AlQuran oleh pihak berkuasa sebagai cenderamata bagi tiap-tiap jemaah. Ketika berada dalam pesawat saya mula terkenang wajah-wajah ceria anak-anak yang telah lama ditinggalkan. Terfikir pula berbagai reaksi mereka apabila melihat ayah dan ibu mereka muncul di depan mata. “Ya Allah, satukanlah kami dan peliharalah kami sekeluarga agar dapat kami menjadi hambaMu yang taat akan perintah Mu,” detik hati saya.

1 comment:

Keluarga Hj Mohd Zain (KHMZ) said...

Teman insan kerdil yang hina ini semasa belajar di universiti, belajar satu perkara..

Perkataan Islam itu datang dari dua perkataan akar - 'Salm' yang bermaksud kesejahteraan dan 'Silm' yang bermaksud pengabdian.

Jadi kesimpulan yang saya buat, ialah - sekiranya kita benar2 mengabdikan diri kepada Allah swt dengan erti yang sebenar... maka kita akan mendapat kesejahteraan yang sebenar.. termasuk nikmat ketenangan, nikmat rasa gembira...

Berlainan bila kita di Malaysia.. mungkin pengabdian kita itu tidak sempurna, maka jadilah kerungsingan dan jiwa kacau....