Wednesday, September 24, 2008

HANG TUAH, BANGAU OH BANGAU DAN SEPULUH BUDAK HITAM

Teringat saya filem Allahyarham Tan Sri P. Ramlee berjudul Nujum Pak Belalang. Saya tertarik dengan satu teka-teki yang diberikan oleh wakil Raja Masai yang bertanyakan di manakah terletak kekuatan Hang Tuah. Jawapan yang diberikan oleh Nujum Pak Belalang ialah pada huruf “ta” sekiranya ditukar ke huruf lain ia akan memberi maksud lain. Kemudian saya terfikir pula di mana letaknya kekuatan Melayu. Adakah terletak pada huruf “mim” jika dibuangnya akan memberi satu maksud yang lain.

Semakin hari semakin kuat serangan telah dibuat terhadap umat Melayu sama ada secara langsung atau pun tidak. Bermula dengan isu-isu ekonomi dan kontrak sosial, kita seterusnya ditampar dengan isu-isu agama seperti murtad, pengunaan kalimah Allah di rumah ibadat bukan Islam dan lain-lain lagi. Kita juga tidak boleh menafikan trauma yang dilalui oleh bangsa kita dengan masalah-masalah sosial masyarakat Melayu yang semakin menjadi-jadi dari masalah dadah, mat rempit, bohsia, buang anak dan lain-lain lagi. Kesemua penyakit ini bergerak aktif dari hari ke hari seperti penyakit kanser yang tidak dikawal. Kadang kala terfikir dibenak fikiran saya apakah ini semua merupakan satu isyarat dari Maha Pencipta supaya hambanya berfikir atau adakan ini merupakan bala bencana yang diturunNya seperti yang diturunkan kepada umat-umat terdahulu.

Sejak kecil lagi kita biasa mendengar lagu rakyat bangau oh bangau. Jika kita hayati lagu tersebut mengisahkan bangau yang menyalahkan rumput yang panjang sehingga menyebabkan bangau tidak boleh makan ikan. Rumput pula menyalahkan kerbau kerana tidak meragut rumput sehingga menjadi panjang. Budaya mencari kesalahan diteruskan oleh kerbau sehingga berlarutan kepada katak yang memanggil hujan. Katak seterusnya mempertahankan dirinya dan menyalahkan ular kerana ingin memakannya dan ular dengan bangganya mengaku bahawa katak adalah makanannya.

Hari ini kita semua dapat melihat semula watak-watak bangau, rumput, kerbau, seterusnya hingga ke ular. Cuma adakah kita sebahagian dari bangau, rumput, kerbau, ular atau yang lain-lain. Yang pasti saya percaya kita bukannya ular yang dengan bangganya mempertahankan tindakannya demi kepentingan peribadi. Kita semua adalah mangsa dan bukan pemangsa kepada segala masalah ini. Apakah salahnya kita semua duduk semeja dan selesaikan apa yang menjadi perbezaan antara kita. Biarlah ia bermula dari dalam rumah kita dan kita kembangkan ke masyarakat seterusnya dunia yang tanpa sempadan ini. Adakah kita perlu menunggu sehingga sudah terantuk baru tergadah. Adakah kita berpuas hati apabila kalah jadi abu dan menang jadi arang.

Kita semua perlu sedar dari mimpi masing-masing seterusnya bekerjasama membangunkan bangsa kita sebagai masyarakat yang bermaruah dan dihormati. Kekuatan dan kehormatan kita ini sebenarnya terletak kepada Islam itu sendiri sepertimana Allah (s.w.t) memberikan kehormatan kepada kaum Quraish pada awal pengembangan Islam.

Jangan sampai kata-kata keramat Hang Tuah “tak Melayu hilang di dunia” pergi bersama-sama Hang Tuan dalam lipatan sejarah. Jangan sampai kita semua menjadi budak-budak hitam dalam lagu sepuluh budak hitam yang pupus satu persatu di Tanah Air sendiri.

Jadi gunakanlah kesempatan Syawal ini untuk kita merenung masa yang lampau dan memperbaiki silaturrahmi sesama kita bagi menyediakan satu benteng yang kukuh dalam menghadapi ular-ular yang bersedia mematuk kita.

EID MUBARAK DAN MAAF ZAHIR BATIN

No comments: