Tuesday, September 23, 2008

MAT JENIN DULU KINI DAN SELAMANYA

Sebagai manusia normal kita semua mempunyai berbagai keinginan. Ada yang ingin menjadi jutawan, ada juga yang berhasrat menjadi ahli politik terkenal, ada yang bercita-cita menjadi sarjana yang tersohor dan macam-macam keinginan lain. Pendek kata walaupun rambut sama hitam tapi hati lain-lain, malahan sekarang rambut sudah ada yang berwarna-warni.

Datuk nenek kita pernah melabelkan orang yang mempunyai keinginan yang tinggi ini sebagai angan-angan Mat Jenin. Mat Jenin, sebagai pemanjat kelapa di kampung berangan-angan semasa di atas pokok kelapa. Dia telah menjual semua hasil kelapa yang diperolehi dan hasil keuntungannya dibeli telur ayam. Apabila semua telur ayamnya telah menetas dan besar Mat Jenin terus menjual ayam-ayamnya di pasar dan membeli anak-anak kambing dan apabila kambing-kambingnya dewasa, Mat Jenin terus menjual kambing-kambingnya dan membeli anak-anak lembu. Seperti biasa apabila lembunya telah dewasa, Mat Jenin menjual lembu-lembunya. Akibat terlalu seronok dengan hasil yang berganda-ganda, Mat Jenin terlepas pegangannya pada batang kelapa dan jatuh ke bumi.

Selama berdekad cerita jenaka Masyarakat ini diperturunkan ke setiap lapisan umur. Berbagai terjemahan telah dibuat. Ada yang berpendapat cerita Mat Jenin ini mencerminkan mentaliti masyarakat Melayu yang memandang rendah dengan kemampuan anak bangsa sendiri, ada yang memandangnya sebagai sikap orang Melayu sendiri yang tidak suka melihat orang Melayu maju kehadapan disebabkan perasaan iri hati, cemburu atau lain-lain maksud tersirat. Namun apa yang jelas Cerita Mat Jenin ini adalah satu peninggalan nasihat orang-orang terdahulu kepada kita supaya jangan terlalu leka dan lupa diri apabila kita mencapai kejayaan.

Mat Jenin adalah seorang budak kampung yang pintar. Walaupun tinggal di kampung dan tidak berpelajaran beliau mampu untuk menyusun perancangan perniagaan sehingga ketahap kejayaan. Mat Jenin juga menunjukkan kemampuan orang Melayu dalam sudut keusahawanan. Cuma sebagai manusia biasa kita semua mempunyai kelemahan diri seperti Mat Jenin. Kita cepat lupa diri apabila kita merasakan kita sudah berjaya. Bezanya Mat Jenin lupa diri pada peringkat membuat perancangan dan jatuh ke bumi lalu menerima padahnya. Jadi di manakah kedudukan kita? Adakah kita di peringkat perancangan, perlaksanaan atau meraih hasil tuaian? Jadi marilah kita sama-sama bermuhasabah, saling mengingatkan antara satu dengan lain supaya sentiasa berhati-hati dan tidak lupa diri dengan nikmat yang dikurniakanNya. Tiap-tiap satu benda yang dikurniakan kepada kita ada haknya seperti sabda Rasullulah (S.A.W) 

“ Sesungguhnya bagi Tuhan kamu terhadapmu hakNya dan bagi dirimu terhadapmu haknya dan bagi keluarga kamu terhadapmu haknya. Maka berilah kepada tiap-tiap sesuatu itu akan haknya.” 

Selamat Menunaikan Zakat dan Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri.

No comments: