Tuesday, September 23, 2008

SELAMAT TINGGAL RAMADHAN

Sekali lagi Ramadhan bakal meninggalkan kita seperti masa-masa yang lalu. Adakah kita mampu bertemu kembali bulan yang penuh dengan dengan keampunan, bulan yang penuh dengan keberkatan dan bulan yang penuh dengan kejayaan? Hanya Allah yang Maha Mengetahui kerana Dialah yang memiliki segalanya di alam yang segala kekurangan ini.

Berbahagialah kepada mereka yang telah berjaya dalam menempuh ujian Ramadhan ini, mereka yang telah berjaya menjaga mata mereka dari melihat perkara-perkara yang dimurkai, mereka yang menjaga mulut mereka dari menyebut perkara-perkara yang dibenci, mereka menjauhi telinga mereka dari perkara-perkara yang membinasakan dan mereka yang telah berjaya menjaga anggota badan mereka dari terjebak ke dalam kancah kemungkaran dan maksiat.

Malanglah bagi mereka yang gagal dalam ujian Ramadhan ini. Mereka yang bukan sahaja gagal menahan nafsu lapar dan dahaga. Malah mereka juga terpedaya dengan pujukan syaitan dan iblis dalam mengawal tingkah laku dan anggota badan yang telah diamanahkan oleh Maha Pencipta dalam menjauhi perkara-perkara yang dimurkai dan dibenci. Moga–moga mereka akan diberi taufiq dan hidayatNya dalam meneruskan cabaran hidup di muka bumi ini.

Begitulah misterinya Ramadhan, bukan sekadar misterinya mencari keberkatan pada malam Lailatul Qadar, iaitu satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Misteri yang menguji perhubungan kita sesama makhluk dan perhubungan kita dengan Pencipta. Kalaulah hidup ini digambarkan sebagai ujian kita ke alam akhirat memandaikah Ramadhan ini kita umpamakan sebagai ujian kita di sepanjang setahun dan Lailatul Qadar sebagai pengukur kita menghadapi kemuncak Ramadhan. Hanya mereka yang bersedia dengan bekalan yang cukup akan mampu menempuhi segala cabaran dan dugaan. Cabaran hidup, cabaran Ramadhan dan cabaran Lailatul Qadar. 

Adakah kita mampu bertahajjud pada sepertiga malam sekiranya kalimah tahajjud tidak pernah terdetik di hati kita pada malam-malam biasa? Adakah kita mampu bertadarus sepanjang Ramadhan sekiranya Al Quran hanya menjadi perhiasan di suatu sudut rumah kita? Adakah kita mampu menjauhi perkara-perkara maksiat dan yang dibenci pada bulan mulia ini sekiranya perkara-perkara tersebut telah menjadi sebahagian dari darah daging kita?

Hanya kita sahaja yang tahu tahap kejayaan kita dalam menghadapi ujian Ramadhan kali ini kerana kita adalah pelakonnya. Bagi mereka yang berjaya tahniah diucapkan semoga mereka dapat mengekalkan kecemerlangan Ramadhan pada bulan-bulan yang seterusnya serta dapat memperbaiki rekod pada Ramadhan yang akan datang, Insya Allah. Bagi mereka yang gagal jangan pula berputus asa tetapi hendaklah terus istiqamah dalam berusaha dan bersedia bagi mencari dan mengumpul segala bekalan yang ada supaya perjalanan lebih teratur dan bersedia dalam menghadapi ujian Ramadhan pada masa mendatang sekiranya diberi peluang kedua oleh Yang Maha Berkuasa. Namun sekiranya tidak diizinkanNya, Ya Allah aku telah berbuat segala yang terdaya maka mohon Engkau terimalah ia seadanya kerana aku insan biasa………..

No comments: