Monday, October 6, 2008

HAJI MENUJU ALLAH 1


Ketika ini bakal-bakal haji 1429H dari seluruh dunia sibuk membuat persiapan untuk menunaikan rukun Islam ke 5 iaitu menunaikan haji di Baitullah. Beruntunglah bagi mereka yang dijemput sebagai Tetamu Allah dan bersabarlah bagi mereka yang masih lagi belum mendapat jemputanNya kerana hanya Allah sahaja yang mengetahui hikmah di sebalik sesuatu peristiwa.

Menjadi Tetamu Allah adalah sesuatu yang istimewa bagi kita semua. Di antara berbilion umat Islam di seluruh dunia, bakal-bakal haji telah dijemput menjadi tetamuNya di negeriNya dengan segala kebesaran dan kemuliaan. Maka gunakanlah kesempatan ini untuk mendekatkan diri denganNya dengan sebaik-baiknya.

Saya dan isteri amat bersyukur kerana telah dijemput sebagai Tetamu Allah pada musim haji 1428H dan Alhamdulllah kami berjaya menunaikan Rukun Islam Kelima dengan sempurna, Insya Allah. Malahan kami juga pernah melalui pengalaman yang sedih dan sebak apabila rayuan kami untuk menunaikan haji pada tahun sebelumnya telah ditolak atas alasan kuota haji yang tidak mencukupi walaupun telah dua tahun berturut-turut mengikuti kursus haji dan beberapa rayuan dibuat.

Demikianlah beruntungnya bagi mereka yang telah dijemput untuk bertandang ke rumahNya. Sebagai Tetamu Allah, kita tidak dijemput disebabkan harta yang melimpah ruah, kerana Allah itu Maha Kaya atau kerana badan yang kuat kerana Allah itu Maha Perkasa tetapi kita sebenarnya telah dipilih oleh Allah dengan segala kemahuanNya dan kebijaksanaanNya. Jadi tidak hairanlah jika kita dapati ada individu yang mampu dari segala segi untuk mengerjakan ibadat haji tapi masih lagi belum sempat menunaikan ibadat tersebut. Namun yang penting kita perlu berazam, berusaha dan berikhtiar untuk menyempurnakan rukun tersebut.

Kita juga biasa mendengar suara-suara jemaah terdahulu menceritakan betapa susahnya untuk menunaikan ibadat tersebut. Terpaksa berulang alik sejauh beratus-ratus meter ke Masjid Haram dari tempat kediaman atau terpaksa bersesak-sesak melakukan tawaf mengelilingi Baitullah dan Saie dari Bukit Safa’ ke Bukit Marwah. Begitulah perbezaannya menjadi Tetamu Allah dan tetamu manusia, kita akan diuji dan dicabar dari segala segi sama ada fizikal dan mental. Bakal-bakal haji haruslah bersedia dengan segala bekalan yang perlu sama ada ilmu-ilmu, ubat-ubatan, makanan kesihatan dan segala keperluan yang mencukupi. Kita hendaklah sentiasa redha dengan segala dugaan yang diberikan kepada kita di sana.

Walaupun kita bakal menghadapi kekurangannya di sana, kita hendaklah sentiasa insaf dan bersyukur dengan nikmat yang dikurniakanNya dan mengambil ikhtibar dari saudara-saudara kita dari negara lain yang terpaksa berjalan berbatu-batu untuk ke masjid dan yang terpaksa tidur di kaki-kaki lima hanya untuk mendekatkan diri dengan Allah.

Bagi mereka yang belum lagi mendaftarkan diri untuk menunaikan ibadat haji bersegeralah berbuat demikian kerana menurut laporan akhbar terdapat 300,000 bakal haji yang telah mendaftar di Tabung Haji masih menunggu giliran untuk menunaikan haji sedangkan kouta haji yang diberi kepada negara kita hanya 26,000 sahaja. Ingatlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, sihat sebelum sakit, lapang sebelum sempit dan hidup sebelum mati.

No comments: