Saturday, October 11, 2008

“ISLAM INC.”

Satu hari dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, saya sempat berbual dengan isteri saya tentang pengaruh agama dalam masyarakat. Tidak dapat dinafikan lagi agama adalah ramuan utama dalam membangunkan sahsiah, keluarga, masyarakat dan negara. Kita juga menyaksikan negara-negara yang satu ketika dulunya maju tumbang satu persatu akibat menyisihkan agama.

Individu-individu dan institusi-institusi berasaskan agama sentiasa diberikan keutamaan dalam masyarakat kita. Masyarakat telah meletakkan mereka pada satu kedudukan yang tinggi dan mulia. Setinggi mana nilai dan norma yang diberikan kepada mereka, bayangkanlah pula amanah dan tanggung jawab yang perlu mereka jawab di kemudian hari.

Malangnya, kita juga lihat agama digunakan sebagai alat, modal atau perisai oleh sesuatu golongan bagi menguntungkan mereka. Ada golongan yang menunjuk-nunjuk kedalaman ilmu pengetahuan agama untuk mendapat tempat di hati masyarakat, ada yang menujuk-nunjuk bahawa merekalah paling kuat beramal di atas landasan agama tapi disebaliknya mereka menggunakan agama agar dapat mengaut laba yang lebih, ada yang sanggup bermuka-muka demi untuk menjadi juara kepada semua agama dan bermacam-macam lagi gelagat golongan-golongan akhir zaman. Walau apa pun bukankah semuanya bergantung kepada niat?

Saya teringat satu kisah dari seorang rakan yang mengeluh apabila tenaganya diperah oleh saudara sendiri. Kesana kemari saudara beliau mencanangkan bahawa dia adalah juara dalam mengamalkan dan memperjuangkan ekonomi agama. “Kita adalah syarikat yang berasaskan Syariah, ini adalah satu jihad,” katanya lagi. Senarai panjang nas-nas, sandaran-sandaran dan hujah-hujah dikeluarkan bagi menarik masyarakat mendekati perniagaan yang beliau ceburi. Tak cukup dengan itu tokoh-tokoh agama dipanggil bagi mempertahankan perniagaan yang disajikan. Maka berlumba-lumbalah sekalian masyarakat yang ingin mengejar keredhaan dunia dan ukhrawi bersama-sama beliau. Hatta setelah untung melimpah ruah maka zakat-zakat diagihkan kepada asnaf-asnaf yang memerlukan.

Benarlah bahawa ujian semasa senang lebih getir dari ujian semasa susah. Tidak ramai yang berjaya melepasinya apabila berada selesa di mercu kejayaan. Setelah bertahun-tahun berniaga dan harta-harta telah menimbun-nimbun, saudara beliau menjadi semakin ketagih dengan nikmat diberi. Katanya keuntungan harus dilipat gandakan bagi menunjukkan kekuatan ekonomi. Tersenyum besar saudara itu apabila dipuji kerana tersenarai dalam golongan yang tertinggi penyumbang zakat. Mulalah berangan pingat apa pula yang bakal dianugerah nanti. Tiba-tiba terdengar keluhan di sana-sini. Pekerja-pekerja mengeluh tidak berpuas hati. Anak isteri menjadi korban akibat terlalu kejarkan duniawi, tenaga dikerah bagi meningkatkan produktiviti. Pembekal-pembekal mengeluh sebab walaupun upah yang terpaksa dipotong masih belum dijelaskan hingga ke hari ini. Tapi apakan daya mulut terpaksa dikunci takut disenarai hitamkan pula nanti. Bagaimana kami ingin menyara anak bini? Bukankah agama menggalakkan upah diberi sebelum keringat kering dipipi? Adakah ini yang dikatakan monyet dihutan disusukan anak di rumah dibiar mati kelaparan, agama apakah ini?

Bukankah Islam menganjurkan keadilan kepada semua tanpa sebarang diskriminasi, hanya manusia yang mengubah suai mengikut tuntutan peribadi. Renungilah firman Allah (s.w.t), “Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu berkata dengan apa yang kamu tidak kerjakan, besar kebencian disisi Allah kamu berkata tetapi tidak dikerjakan”.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum...

bagus le kawan kita dah pegi mekah...saya ni tak tau le lg