Sunday, October 5, 2008

KAUM-KAUM YANG PUPUS

“Tidakkah mereka telah berjalan dan mengembara di muka bumi, serta memerhati bagaimana kesudahan orang-orang yang terdahulu dari mereka? Orang-orang itu lebih kuat daripada mereka sendiri, dan orang-orang itu telah meneroka bumi serta memakmurkan lebih daripada kemakmuran yang telah dilakukan oleh mereka, dan orang-orang itu telah didatangi oleh Rasul-rasulnya dengan membawa keterangan jelas (lalu mereka mendustakannya dan kesudahannya mereka dibinasakan).Dengan yang demikian, maka Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka tetapi merekalah yang menganiaya diri sendiri”
(Surah Rum:9)

Saya ada membaca sebuah buku yang menceritakan tentang kaum-kaum yang pupus disebabkan kezaliman yang telah mereka lakukan di bumi Allah ini. Kezaliman yang dilakukan bukan sahaja terhadap Pencipta mereka malahan terhadap diri, keluarga, masyarakat, alam sekeliling. Mereka menyekutukan Allah, bersikap sombong, memakan harta dengan tidak sepatutnya, menindas bangsa sendiri, perlakuan seks tanpa batasan dan berbagai masalah-masalah lain lagi. Merekalah yang disebut dalam AlQuran sebagai kaum Nabi Nuh, Nabi Lut, kaum Ad, Thamud, Saba’ dan sebagainya untuk dijadikan ikhtibar dan pengajaran kepada umat Nabi Muhammad (s.a.w) seluruhnya.

Lantaran saya bagai terpanggil untuk membicarakan tentang nasib dan kesinambungan bangsa Melayu dan Islam itu sendiri di bumi yang kita cintai ini. Perlembagaan memperuntukkan bahawa Melayu ialah seorang yang beragama Islam, berbahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Jadi jelaslah Islam dan Melayu tidak dapat dipisahkan dalam kontek perlembagaan Negara malahan Islam adalah teras kepada identiti bangsa itu sendiri.

Malangnya, perbincangan yang menyentuh tentang survival dan kesinambungan Melayu khasnya dianggap sebagai suatu yang bersikap politik kepartian dan mementingkan satu pihak sahaja sementara ada pihak lain bebas membuat kenyataan dan isu-isu berkenaan Melayu. Kalau ada pihak yang mempertahankan Melayu, mereka dianggap sebagai golongan yang mengambil kesempatan, pentingkan diri sendiri, asabiah, berfikiran sempit, Malay chauvinist, tidak sensatif dan dikaitkan dengan sesuatu yang negatif. Orang Melayu semakin berani mengkritik bangsa sendiri seolah-olah mereka tidak pernah merasa nikmat dan keistimewaan sebagai anak Melayu. Malahan ada anak Melayu yang dengan tanpa segan silu menggelar saudara mereka sendiri sebagai bangsa pendatang. Kita semakin tidak bersikap defensif antara satu dengan lain malahan semakin berani menyerang saudara kita sendiri. Kita lebih rela membuka pekung di dada dan meludah ke langit asal terbalas dendam di kalbu atau tercapai hajat di hati.

Kini, kita dilabel sebagai bangsa yang lemah, rasuah, kronisme, politik wang, budaya subsidi, ali baba, murtad, bohsia, dadah, mat rempit, hasad dengki, berdendam, malas dan senarai panjang yang tak perlu kita namakan di sini. Keris yang dahulunya terhunus megah sebagai lambang kuasa dan ketuanan kini hanya layak disimpan di galeri-galeri dan muzium-muzium atau hiasan kepada raja sehari.

Kita perlu mengimbas kembali sejarah bagaimana Kerajaan Melayu Melaka yang suatu ketika dahulunya dikenali sebagai empayar Melayu yang terkuat dan tersohor dari segi pemerintahan dan ekonomi. Penduduk hidup aman dan harmoni di bawah pemerintahan yang adil dan berpaksikan agama. Pelabuhannya sibuk dengan kapal-kapal saudagar keluar masuk berdagang dari seluruh pelusuk dunia. Kemudiannya disebabkan faktor kepimpinan yang lemah dan leka, mementingkan diri sendiri, lunturnya pegangan agama dan pedagang-pedagang asing yang bermuka-muka maka sebuah kerajaan yang dahulunya teguh dan kuat akhirnya tumbang menyembah bumi. Portugis akhirnya berjaya menjajah negeri. Tidak cukup dengan rampasan ekonomi, para mubaligh kristian dibawa bersama dalam misi memurtadkan anak-anak Melayu. Gereja-gereja dibina di seluruh negeri. Anak-anak negeri yang melawan disiksa hingga mati. Akhirnya, seluruh umat Melayu jua yang rugi kerana kealpaan diri sendiri.

Saya masih teringat suatu ketika dulu, ada di kalangan kita tanpa segan silu mencemuh bangsa Arab di Negara-negara Teluk. Mereka disebut sebagai mempunyai segala kekayaan yang dianugerah Allah (s.w.t). Malangnya mereka gagal bersatu bagi menyelamatkan saudara seagama kita di muka bumi yang menjadi kiblat pertama kita. Akibat mementingkan diri sendiri, sombong dan takutkan harta dan pangkat mereka dirampas mengakibatkan sehingga kini rejim Zionis masih bermaharaja lela di bumi Baitul Muqaddis. Sekarang ujian yang sama telah diturunkan Allah (s.w.t) kepada kita. Bukankah tidak sempurna keimanan seseorang itu melainkan beliau telah diuji. Seandainya kita berjaya maka akan diangkat martabat umat Melayu di sini di peringkat yang lebih tinggi. Sekiranya kita gagal maka hancur musnahlah segala yang kita pertahankan selama ini.

Lupakah kita dengan pepatah orang tua “bersatu kita teguh bercerai kita roboh”. Bukankah Allah (s.w.t) berfirman “Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat”. Allah juga telah berfirman “Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah (agama Allah)dan janganlah bercerai berai dan kenanglah nikmat Allah kepada kamu ketika kamu bermusuh-musuhan (semasa jahiliyah dulu), lalu Allah menyatukan di antara hati kamu sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara dan kamu dulu berada di tepi jurang neraka (disebabkan kekufuran semasa jahiliyah), lalu Allah selamatkan kamu dari neraka (disebabkan nikmat Islam juga). Demikianlah Allah menjelaskan kepada kamu ayat-ayat keteranganNya supaya kamu mendapat petunjuk hidayatNya (AlImran:103)” Maka perbaikilah hubungan sesama kita demi kepentingan agama, bangsa dan negara. Buang yang keruh ambil yang jernih kerana yang merah itu saga yang kurik itu kendi, yang cantik itu bahasa yang indah itu budi. Kadang-kadang saya terfikir sekiranya kita lalai dan alpa tdak mustahil kita akan tersenarai dalam senarai kaum-kaum yang pupus di kemudian hari, mungkin bukan dengan sesuatu yang besar melanda tetapi bagai arus deras yang menghakis tebing. Nauzubillah…..

No comments: