Tuesday, October 7, 2008

KHUTBAH TERAKHIR RASULLULLAH (S.A.W)

(Khutbah ini disampaikan pada tanggal 9 DzulHijjah 10H di Lembah Uranah, Arafah ketika baginda Rasullullah (s.a.w) mengerjakan Haji Wada’)

Wahai saudara-saudaraku, perhatikan apa yang akan aku sampaikan, aku tidak tahu adakah pada tahun depan aku masih berada di antara kalian. Kerananya dengarkan baik-baik apa yang ku katakan ini dan sampaikanlah kepada mereka yang tidak dapat hadir saat ini.

Wahai saudara-saudaraku, seperti yang kita ketahui, bulan ini hari ini dan kota ini adalah suci, kerananya pandanglah kehidupan dan milik setiap orang Muslim sebagai kepercayaan yang suci. Kembalikan barang-barang yang dipercayakan kepadamu kepada pemilik yang sebenarnya. Jangan kau lukai orang lain sebagaimana orang lain tidak melukaimu. Ingatlah bahawa kamu akan bertemu dengan Allah (s.w.t) dan Dia akan menghitung amalanmu dengan sebenar-benarnya.

Allah telah melarangmu memungut riba, kerananya mulai saat itu dan untuk seterusnya kewajiban membayar riba dihapuskan. Waspadalah terhadap syaitan, demi keselamatan Agamamu. Dia (syaitan) telah kehilangan semua harapannya untuk membawa kalian kepada kesesatan yang nyata, tapi waspadalah agar tidak terjebak pada tipuan halusnya.

Wahai saudara-saudaraku, adalah benar kamu mempunyai hak tertentu terhadap isteri-isterimu, tapi mereka juga mempunyai hak atas dirimu. Apabila mereka mematuhi hakmu maka mereka memperolehi haknya untuk mendapat makanan dan pakaian secara layak. Perlakukanlah isteri-isterimu dengan baik dan bersikaplah manis terhadap mereka, kerana mereka adalah pendampingmu dan penolongmu yang setia. Dan adalah hakmu untuk melarang mereka berteman dengan orang-orang yang kamu tidak sukai, dan juga terlarang melakukan perzinaan.

Wahai saudara-saudaraku, dengarlah baik-baik, sembahlah Allah, kerjakanlah solat lima kali dalam sehari, laksanakan puasa selama bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat, laksanakan ibadah haji bila mampu. Ketahuilah sesama Muslim adalah bersaudara. Kamu semua adalah sama. Tidak ada perbezaan antara satu terhadap yang lain kecuali takwa dan amal soleh. Ingatlah satu hari nanti kamu akan menghadap Allah dan harus mempertanggung jawabkan semua amalanmu. Kerana itu berhati-hatilah jangan menyimpang dari jalan kebenaran setelah kepergianku nanti.

Wahai saudara-saudaraku, tidak akan ada Nabi atau Rasul sesudahku dan tidak akan ada agama lain yang lahir. Kerananya perhatikanlah baik-baik wahai saudaraku, dan fahamilah kata-kata yang ku sampaikan kepadamu, bahawa jika sekiranya kamu berpegang kepada kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan sesat selama-lamanya, iaitu AlQuran dan Sunnah ajaranku.

Sesiapa yang mendengarkan perkataanku ini wajib menyampaikannya kepada yang tidak hadir dan seterusnya, dan mungkin yang terakhir memahami kata-kataku ini adalah lebih baik dari yang mendengarnya secara langsung. Demi Allah aku bersaksi, bahawa aku telah menyampaikan ajaranMu kepada umatMu.

No comments: